Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2024
Status:
Autorzy: Lipowska Ilona, Lipowski Marcin, Dudek Dariusz, Mącik Radosław
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 2
Wolumen/Tom: 17
Numer artykułu: 306
Strony: 1 - 14
Impact Factor: 3,0
Web of Science® Times Cited: 2
Scopus® Cytowania: 2
Bazy: Web of Science | Scopus | Google Scholar
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 8 stycznia 2024
Abstrakty: angielski
(1) Background: Consumer switching behavior was one of the expected outcomes of the ongoing competitive reform in the European electricity industry. The aim of this study is to analyze the factors that affect the intention of consumers to switch from their incumbent supplier, who has a strong market position. This article follows the trend of describing and analyzing the situation of incumbent energy suppliers after energy market liberalization. (2) Methods: The research goal was to verify seven research hypotheses regarding switching intentions on the Polish energy market. For this purpose, structural equation modeling analysis using AMOS 29 was conducted. The survey was carried out in 2020, before the SARS-CoV-2 pandemic in Poland, and the research sample consisted of 1216 adults (clients of the incumbent supplier). (3) Results: Special attention was given to customers’ resistance to change, as it was found to be a factor that can impact customers’ decisions to switch, both directly and indirectly. Resistance to change can affect the trust that customers have in their current supplier’s brand, their perception of the costs involved in switching, and their intention to switch. The research also highlighted the importance of brand trust and perceived ease of change in the customers’ decision-making process. (4) Conclusions: An important factor that reduces switching behavior is the customer’s resistance to change; brand trust is a valuable asset that also reduces switching intention.