Analiza aerodynamiczna mostu pieszo-rowerowego o kształcie sinusoidalnym
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
4
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Aerodynamic analysis of a sinusoidal footbridge for pedestrian and bicycle traffic
|
Autorzy: | Lipecki Tomasz, Bęc Jarosław, Flaga Andrzej, Bosak Grzegorz |
Rok wydania: | 2013 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 3 |
Wolumen/Tom: | 12 |
Strony: | 297 - 316 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
W pracy przedstawiono wyniki analizy aerodynamicznej mostu „Kazimierz-Ludwinów” w Krakowie przeznaczonego dla ruchu pieszych i rowerów. W obliczeniach konstrukcji wykorzystano opracowany przez autorów model dynamicznego oddziaływania wiatru oparty na teorii quasi-ustalonej. Jako podstawę obliczeń przyjęto dane uzyskane w badaniach modelowych mostu wykonanych w tunelu aerodynamicznym. W wyniku pomiarów uzyskano wartości współczynników aerodynamicznych: siły oporu Cx , siły unoszenia Cy oraz momentu aerodynamicznego Cm w odniesieniu do trzech segmentów mostu, w zależności od kąta napływu strugi powietrza w zakresie od -10° do +10°. Prezentowana w niniejszej pracy analiza aerodynamiczna obejmuje badania modelowe, wyznaczenie charakterystyk dynamicznych oraz obliczenie odpowiedzi mostu na dynamiczne oddziaływanie wiatru. | |
Computer aerodynamic analysis of the bridge “Kazimierz-Ludwinów” located in Cracow, designed for pedestrians and bicycles traffic is presented in the paper. Authors’ own model of the dynamic wind action based on the quasi-steady theory has been applied. The data, obtained in model studies performed in a wind tunnel, have been assumed as the basis for calculation. The following aerodynamic coefficients have been measured: aerodynamic drag Cx , aerodynamic lift Cy , and aerodynamic moment Cm for three sections of the bridge as the functions of the wind attack angle in the range from -10° to +10°. The aerodynamic analysis presented in the paper includes: wind tunnel tests, determination of dynamic characteristics and calculation of the response of the bridge subjected to the dynamic wind action. |