Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
25
Lista A
Status:
Autorzy: Lipecki Tomasz, Flaga Andrzej
Rok wydania: 2013
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 5
Wolumen/Tom: 16
Strony: 457 - 476
Web of Science® Times Cited: 7
Scopus® Cytowania: 7
Bazy: Web of Science | Scopus | Science Citation Index Expanded (SciSearch) | SCOPUS | ISI Alerting Services | Current Contents/Engineering | Computing & Technology | ANBAR | International Civil Engineering Abstracts | ProQuest | Metals Abstracts | Engineering Index | COMPENDEX PLUS | Applied Mechanics Reviews | Shock and Vibration Digest
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
This paper presents theoretical background for a semi-empirical, mathematical model of critical vortex excitation of slender structures of compact cross-sections. The model can be applied to slender tower-like structures (chimneys, towers), and to slender elements of structures (masts, pylons, cables). Many empirical formulas describing across-wind load at vortex excitation depending on several flow parameters, Reynolds number range, structure geometry and lock-in phenomenon can be found in literature. The aim of this paper is to demonstrate mathematical background of the vortex excitation model for a theoretical case of the structure section. Extrapolation of the mathematical model for the application to real structures is also presented. Considerations are devoted to various cases of wind flow (steady and unsteady), ranges of Reynolds number and lateral vibrations of structures or their absence. Numerical implementation of the model with application to real structures is also proposed.