Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
5
spoza listy
Status:
Warianty tytułu:
Analiza wpływu zastosowania projektowania uniwersalnego na postrzeganie interfejsów wirtualnych muzeów
Autorzy: Nicpoń Dawid, Wach Weronika, Skublewska-Paszkowska Maria
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2023
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 28
Strony: 279 - 284
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 30 września 2023
Abstrakty: angielski | polski
The research presented in this paper aims to analyse the impact of using universal design in implementation of virtual museum interfaces to user perception. The experiment uses collaboration with the Museum of the History of the City of Lublin to create the web application which presents virtual exhibits. The application was based on the React JavaScript framework, which enabled the creation of a basic web interface and the React 360 to generate the three-dimensional view. During research, the implemented application was compared with the muzeumpuck.wkraj.pl website, which does not conform to the universal design principles. The main research method consisted of eye-tracking technology and the LUT survey. The analysis of the results shows the interface which follows the principles of universal design was easier to navigate. The time of searching for specific elements on that interface was shorter than in other applications as well.
Badania przedstawione w niniejszym artykule mają na celu analizę wpływu zastosowania projektowania uniwersalnego w implementacji wirtualnych interfejsów muzealnych na percepcję użytkowników. W celu stworzenia aplikacji interne-towej, która prezentuje wirtualne eksponaty, nawiązano współpracę z Muzeum Historii Miasta Lublina. Aplikacja zo-stała oparta na javascriptowym szkielecie programistycznym React, który umożliwił stworzenie podstawowego interfej-su webowego oraz React 360 do wygenerowania trójwymiarowego widoku. W trakcie badań porównano zaimplemen-towaną aplikację z serwisem muzeumpuck.wkraj.pl, który nie spełnia zasad projektowania uniwersalnego. Główną metodą badawczą była technologia eye-trackingowa oraz lista kontrolna LUT. Z analizy wyników wynika, że interfejs zgodny z zasadami projektowania uniwersalnego był łatwiejszy w nawigacji. Czas wyszukiwania poszczególnych ele-mentów na tym interfejsie był również krótszy niż w innej aplikacji.