Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2024
Status:
Autorzy: Malinowski Szymon, Woszuk Agnieszka, Wróbel Michał, Kwaśniewska Anita, Gładyszewski Grzegorz, Škulteckė Judita, Vaitkus Audrius, Franus Wojciech
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 437
Numer artykułu: 136810
Strony: 1 - 14
Impact Factor: 7,4
Web of Science® Times Cited: 1
Scopus® Cytowania: 1
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This research was funded by National Centre for Research and Development of Poland grant number INNOGLOBO/I/95/NZeolOx/2022.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 13 czerwca 2024
Abstrakty: angielski
Asphalt pavements represent the great majority of roads worldwide. However, the bitumen physico-chemical properties change due to ageing processes during both the production and service life of the asphalt mixes. In recent years, a completely new trend has been observed in the road engineering industry oriented to extending the service life of roads, bringing direct economic, ecological and social benefits. This work presents the possibility of inhibiting ageing of road bitumen by using polyaniline nanofibers (PANI_NFs) as well as enhancing its rheological properties examined with Linear Amplitude Sweep (LAS) as well as Multiple Stress Creep and Recovery (MSCR) tests. These results show that the application of PANI_NFs maintains the primary penetration value of bitumen short-term and long-term aged road bitumen at 88 % and 52 %, respectively. Moreover, bitumen modification with PANI_NFs reduces the softening temperature increase by 33 % and 24 %, respectively, and the viscosity increase of road asphalt by 50 % and 25 %, respectively. PANI_NFs also stabilised the bitumen surface adhesion force, determined with AFM, consequently confirming the enhanced resistance to ageing processes. In addition, changes in the carbonyl index, sulphoxide index and aromaticity of bitumen demonstrated that PANI_NFs inhibit oxidation and aromatisation reactions of its components. The tests indicated a 4-fold decrease in the degree of bitumen component oxidation after short-term ageing and a 33 % decrease after long-term ageing. FTIR analysis also showed a reduction in the degree of bitumen component aromatisation process of 79 % and 76 % for short-term and long-term ageing, respectively. The LAS and MSCR test results also showed that PANI_NFs had a beneficial impact on the resistance of the bitumen to fatigue and rutting. Overall, the study results suggest that PANI_NFs consitute a promising modifier for bitumen in terms of ageing inhibition and performance characteristics.