Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Borucka Anna, Kozłowski Edward
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 4
Wolumen/Tom: 18
Strony: 238 - 249
Impact Factor: 1,0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Scopus | BazTech | Google Scholar
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 20 czerwca 2024
Abstrakty: angielski
The main objective of the study was to develop a method for identifying the components of a time series disrupted by crisis events, allowing for evaluation, comparison and short-term forecasting of the impact of such situations. The article, using mathematical modelling, analyses and evaluates the impact of the pandemic and war on rail transport using Poland as an example. Three methods of local trend matching were used: locally estimated trend, locally estimated trend with seasonal components, locally estimated trend with locally estimated seasonal components. The study showed that the effects of the crisis are still felt today, but their impact on individual types of transport varied, and what’s more, differences were also visible depending on the item being transported. Passengers, despite the introduction of high sanitary standards, severely limited their mobility. The freight transport market turned out to be more resistant to the impact of the pandemic, but both the pandemic and the war in Ukraine affected the volume of goods transported. The article presents a method that allows to identify time series disturbed by crisis events and therefore difficult to describe and make reliable forecasts. The method proposed by the authors is an innovative answer to the problems of identifying very variable series and can also be used in the analysis of other issues in which time series have been disturbed in a sudden and unexpected way