Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
5
spoza wykazu
Status:
Autorzy: Drozd Kazimierz, Matijošius Jonas, Boretska Iryna
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 296 - 301
Web of Science® Times Cited: 0
Bazy: Web of Science
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: 32nd International Conference on Metallurgy and Materials
Skrócona nazwa konferencji: METAL 2023
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 17 maja 2023 do 19 maja 2023
Miasto konferencji: Brno
Państwo konferencji: CZECHY
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 13 czerwca 2023
Abstrakty: angielski
During the operation of the axle, the load acting on the axle housing in the vertical direction has a significant effect on the fatigue life of the components. Cracks are caused by a constant stress concentration in the axle housing, resulting in fatigue at the concentration point. If the load exceeds a certain threshold, microscopic cracks will begin to form at the stress concentration point. Later, the cracks grow due to the cyclic load of fatigue. Eventually, the cracks reach a critical limit and then the structure suddenly breaks. Axle housing failures are also affected by factors such as uneven load effect, housing slope, and eccentricity. The paper presents an analysis of reliability and damage to the rear axle of a truck semi-trailer caused by natural vibrations. For this purpose, finite element analysis where conducted, preceded by a theoretical introduction. Several vibration modes were considered in order to determine the most likely point of damage initiation to the semitrailer axle. Comparing the test results with the observations, it was found that natural vibrations in the range of 53-533 Hz may be the cause of the limited fatigue life of the main tube. Due to the greatest deformation of the central part of the axis during vibrations, the greatest stresses in the critical zone will occur for mode 8 at a frequency of about 533 Hz which also means many fatigue load cycles.