Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Kawecki Bartosz, Pieńko Michał, Lipecki Tomasz, Stachowicz Andrzej
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 1 - 14
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This research was funded by National Science Centre Poland, Grant number: 2021/05/X/ST5/00519
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 5 sierpnia 2024
Abstrakty: angielski
The study involved combustion of 24 structural-sized beams under three-point bending subjected to substantial loading prior to ignition, reaching 90% of characteristic load-carrying capacity. A localised fire exposure zone was established proximal to the region experiencing the highest bending moment. The specimens were categorised into two groups: the first consisted of tituted by glued-laminated timber (B), and the second comprised wood-CFRP (carbon fibre reinforced polymer) composite (BW). Initial measurements encompassed pre-ignition static deflection and load. Subsequently, the specimens underwent controlled combustion, during which parameters including burning duration and deflection up to failure, were documented. Following cooling with sand, two cross-sectional slices were extracted from each fractured beam, enabling to find vector-based contours of the remaining cross-section. The charring rate and the approximate heat flux density for each test were determined, enabling a direct comparison of the results. A statistically significant number of specimens was examined, facilitating a comparative analysis between reinforced and unreinforced beams concerning failure time and form. Incorporating CFRP tapes among wooden constituents was found to increase the fire resistance of the structure, however, the thickness of the wooden material enveloping the CFRP composite emerges as a pivotal determinant. This issue needs thorough testing under standard fire in the future. Nevertheless, the fact is that adding CFRP tapes engenders a distinct form of beam collapse, transitioning from instantaneous cracking in B-beams to ductile failure in BW-beams.