Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
200
Lista 2024
Status:
Autorzy: Różyło Patryk
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 287
Numer artykułu: 111813
Strony: 1 - 16
Impact Factor: 12,7
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The research was conducted under project No. 2021/41/B/ST8/00148, financed by the National Science Centre, Poland. This research was funded in whole or in part by National Science Centre, Poland [2021/41/B/ST8/00148]. For the purpose of Open Access, the author has applied a CC-BY public copyright license to any Author Accepted Manuscript (AAM) version arising from this submission.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 3 września 2024
Abstrakty: angielski
The subjects of the study were thin-walled composite columns with closed cross sections manufactured using the autoclave technique. The composite profiles were characterized by the fact that they had a constant height and arrangement of laminate layers, however, varied cross-sectional shapes. The study was conducted using several interdisciplinary experimental research methods and advanced numerical simulations. In the course of the research, both forms of structural stability loss were registered, and damage to composite structures was assessed. In the course of the research, the influence of the shape of the cross-section on the stability and load- carrying capacity of the structure was evaluated. A measurable effect of the conducted research was the determination of the structure’s post-buckling equilibrium paths, which made it possible to determine the structure’s behavior in the full range of loading. In addition, the author’s numerical models developed enabled validation of parallel experimental studies. The developed numerical models were based on a failure criterion known as progressive failure analysis - which allowed a thorough assessment of the failure mechanism of the composite material.