Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Zhang Qingdong, Zuo Jinrong, Xia Yingxiang, Tomczak Janusz, Pater Zbigniew, Ma Zheng, Yang Chen, Shu Xuedao, Mei Bizhou, Wang Guobiao
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 32
Strony: 4106 - 4121
Impact Factor: 6,2
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 1
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This work was funded by National Natural Science Foundation of China, China (U23A20629), Research Project of Zhejiang Provincial Department of Education, China (Y202248852), 2023 General Program of Education Department of Zhejiang Province, China (Y202353423), the Zhejiang Xinmiao Talent Program, China (2023R405082), the Sci entific Research Foundation of Graduate School of Ningbo University, China (IF2023023), China Innovation Challenge (Ningbo) Major Proj ect, China (2023T001), Ningbo Science and Technology Major Project, China (2019B10100, 2020Z042, 2022Z009, 2022Z002, 2022Z055, 2022Z057, 2022Z110, 2020Z110, 2022Z015), Key core technology research project of Jiangbei District, China (202301A06)
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 3 września 2024
Abstrakty: angielski
The increasing demand for high-strength lightweight hollow shafts in transportation highlights the need for advanced fabrication techniques. Al–Zn–Mg–Cu alloys, noted for their superior properties, are selected for threeroll skew rolling (TRSR). In TRSR, the material undergoes combined axial tensile and radial compressive stresses. This study evaluates the feasibility of TRSR for producing high-strength lightweight hollow stepped shafts from Al–Zn–Mg–Cu alloy. An integrated approach, including constitutive modeling, hot processing map development, and TRSR numerical simulations/experiments, is employed to optimize the TRSR forming process. The constitutive model was established based on 300◦C–450 ◦C & 0.01–10 s − 1 hot compression and 350◦C–430 ◦C & 0.1–5 s − 1 high-temperature tensile test data. The established Johnson-Cook optimization by genetic algorithms (GA-JC) model and unified viscoplastic constitutive model, accurately capture the alloy’s hot deformation behavior, exhibiting minimal average absolute relative errors (AARE) of 5.431% and 5.808%, respectively. Microstructure evolution analyses shed light on the predominant softening mechanisms, emphasizing dynamic recovery (DRV) at elevated strain rates and diminishing texture intensity with escalating deformation temperatures. The composite hot processing map delineates optimal process parameters (400◦C–450 ◦C & 0.1s− 1 -1s− 1 ), facilitating informed decision-making in manufacturing practices. The validation of numerical simulations through TRSR forming experiments with initial temperature of 450 ◦C for the billet and axial moving speed of 10 mm/s for the chuck in affirms the feasibility of producing hollow stepped shafts from high-strength Al–Zn–Mg–Cu alloy. Close agreement was found between simulated and experimental wall thickness variations. This study enhances understanding and optimization of TRSR forming for high-strength lightweight alloys, advancing industrial manufacturing methodologies.