Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
20
Poziom I
Status:
Autorzy: Jachuła Weronika, Gnapowski Sebastian
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Strony: 137 - 151
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 9 sierpnia 2024
Abstrakty: polski | angielski
W dzisiejszym świecie, w którym oszczędność paliw, efektywność energetyczna i troska o środowisko naturalne stają się coraz bardziej istotne, stale poszukujemy innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą nam osiągnąć te cele. Wysokoprężne silniki diesla są jednym z najbardziej popularnych i powszechnie używanych źródeł napędu, szczególnie w sektorze transportu i przemysłu. Optymalizacja mocy tych silników bez konieczności dokonywania zmian w oryginalnych podzespołach otwiera nowe 151 perspektywy dla ekonomicznego i ekologicznego użytkowania tych urządzeń. Przy utrzymaniu niezmienionych podstawowych komponentów silnika możliwe jest zwiększenie mocy poprzez wprowadzenie zmian w jednostce sterującej zwanej engine control unit (w skrócie: ECU) [1, 3]. Modyfikacje w jednostkach sterujących odbywają się zazwyczaj poprzez wprowadzanie zmian w pamięci zewnętrznej programu, a dzieje się to najczęściej w układzie scalonym zwanym pamięcią Eprom lub Flash, niejednokrotnie modyfikuje się również pamięć mikrokontrolera. Takie rozwiązanie pozwala na efektywne wykorzystanie dostępnej energii, ograniczenie zużycia paliwa oraz redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery. W niniejszym artykule przedstawiony został sposób zwiększenia mocy w wysokoprężnym silniku diesla bez konieczności dokonywania modyfikacji w jego oryginalnej konstrukcji. Zastosowanie takiego rozwiązania nie tylko przyczynia się do oszczędności paliwa i energii, ale także stanowi ważny krok w kierunku bardziej ekologicznego przyszłościowego transportu i przemysłu [2].
In today’s world, where fuel economy, energy efficiency and care for the natural environment are becoming more and more important, we are constantly looking for innovative solutions that will allow us to achieve these goals. Diesel engines are one of the most popular and widely used sources of propulsion, especially in the transport and industrial sectors. Optimizing the power of these engines without having to change the original components opens up new perspectives for the economic and ecological use of these devices. While keeping the basic components of the engine unchanged, it is possible to increase power by making changes to the engine control unit (ECU for short). Modifications in control units usually take place by introducing changes to the external memory of the program, and this usually happens in an integrated circuit called Eprom or Flash memory, sometimes the microcontroller memory is also modified. This solution allows for effective use of available energy, reduction of fuel consumption and reduction of harmful emissions into the atmosphere. This article presents a way to increase the power of a diesel diesel engine without the need to modify its original design. The use of such a solution not only contributes to fuel and energy savings, but also represents an important step towards a greener transport and industry of the future.