Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
70
Lista 2024
Status:
Autorzy: Grabowski Łukasz, Arkadiusz Drozd, Karabela Mateusz Marcin , Karpiuk Wojciech
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 3
Wolumen/Tom: 20
Strony: 116 - 131
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: angielski
The main objective of the work was to develop a comprehensive model of energy consumption simulation of heavy duty vehicles using the VECTO simulation tool. The research issue was the impact of aerodynamic drag and rolling resistance on fuel consumption and emissions under various driving conditions described in four driving cycles: Urban Delivery, Regional Delivery, Urban, and Suburban. Each cycle differed in driving time, distance and average speed to represent different operational scenarios. The methodology involved defining vehicle parameters such as weight, aerodynamic coefficients and tyre rolling resistance. The main findings show that the impact of both aerodynamic drag and rolling resistance on fuel consumption can be efficiently modelled. It has been proven that the proposed modifications to aerodynamic drag and rolling resistance can reduce fuel consumption by more than 8%. The lowest fuel consumption was achieved in the Regional Delivery cycle, while the Urban cycle had the highest fuel consumption due to frequent vehicle stops. The results show that optimization of vehicle design and its performance can significantly improve energy efficiency and reduce emissions. A computational modelling tool such as VECTO can contribute to sustainable transport solutions and improve the efficiency of heavy duty vehicle.