Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
20
Poziom I
Status:
Autorzy: Pytka Jarosław, Józwik Jerzy, Tofil Arkadiusz, Pioś Paweł, Mika Dariusz, Tomiło Paweł
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 361 - 365
Bazy: IEEE Xplore
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This work was prepared within the project PM-II/SP/0093/2024/2 entitled “Building the algorithms of blind signal processing based on geometrical structure of information”, financed by the Ministry of Education and Science (Poland) as a part of the Polish Metrology II Programme.
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: 11th International Workshop on Metrology for AeroSpace
Skrócona nazwa konferencji: 11th MetroAeroSpace 2024
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 3 czerwca 2024 do 5 czerwca 2024
Miasto konferencji: Lublin
Państwo konferencji: POLSKA
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
The paper concerns research and analysis of the technical condition of turbine engine compressor rotor blades. Elements of this type are subjected to variable loads resulting from the occurrence of variable aerodynamic forces and mass inertia. Identification of fatigue damage to compressor rotor blades is important from the point of view of turbine engine reliability and, consequently,flight safety. The object of the research were the first stage compressor blades of the General Electric J85-GE-13B turbojet engine. A method of optical non-contact measurement was used in order to obtain a 3D picture of the blade. Based on this picture and having a CAD model of the blade, it was possible to identify and analyze wear and damages of the blade. The most important novelty of this study is that it constitutes the methodological and metrological basis for the diagnostics of turbine engine compressor rotor components, without the need to dismantle the engine.