Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Grabowski Łukasz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 8
Wolumen/Tom: 18
Strony: 16 - 29
Impact Factor: 1,0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 1 listopada 2024
Abstrakty: angielski
Urban buses equipped with diesel engines are still in use and currently account for more than 70% of all urban buses in use worldwide. This article discusses the results of the one-year research on the energy consumption by urban buses in Poland. The research object was a Mercedes Conecto. The analyses were carried out on an annual and monthly. The energy consumption was evaluated from the calculations of 284 days of operation. The average vehicle speed and average energy consumption were calculated as 16.05 km/h and 19.78 MJ/km, respectively. The distributions of energy consumption and average speed are plotted on the histograms. The next step was to determine the dependence of energy consumption on the daily distance covered, ambient temperature, and average speed. It was shown that an increase in average speed by 1 km/h results in a reduction of 0.65 MJ/km in fuel energy consumption, and an increase in ambient temperature results in a reduction of 0.06 MJ/km. In addition, the study shows a daily distance range from 210 to 220 km with the highest specific energy consumption of more than 21 MJ/km. The research results can be useful for improving the energy efficiency of public transport modes.