Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Mazur Barbara, Walczyna Anna, Cichorzewska Marzena
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 3
Wolumen/Tom: 27
Strony: 351 - 361
Bazy: Index Copernicus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 30 października 2024
Abstrakty: angielski
Purpose: the article aims to verify the CHR model created by Yee Koon and Yuka Fujimoto in the Polish enterprise conditions. The model consists of 5 factors - an employee-centered workplace, healthy internal communication, holistic compensation, CSR commitment, and holistic employee training and development. The need to validate the model results from the cultural conditioning of its source, as it was based on a survey of Malaysian enterprises. Design/Methodology/Approach: The research was conducted on a 284 executive sample of various levels in small, medium and large companies nationwide. The research tool used was a 32-item survey questionnaire translated and adapted to Polish cultural conditions. Factor analysis and confirmatory analysis were used to analyze the collected responses. Findings: the results obtained indicate that the original 5-factor model is not appropriate for Polish conditions. The 3-factor model proved to be more appropriate. The identified factors include: a humanistic approach to the employee and his needs, shaping socially responsible behaviors and shaping relationships in the workplace. Practical implications: The proposed CHR dimensions can be useful in shaping and promoting humanistic behavior inside and outside the organization. They can also be used to improve an enterprise's social performance. It is also worth including them in the education of future managers and business leaders. Originality/Value: CHR has not been researched in Poland to date, so it is pioneering and creates a model specific to Polish business.