Architektura i sztuka we współczesnej rzeczywistości szkoły podstawowej
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
100
Lista 2024
Status: | |
Warianty tytułu: |
Architecture and art in the contemporary reality of elementary school
|
Autorzy: | Chęć-Małyszek Agnieszka, Mazurek Grzegorz Dobiesław, Mazurek Grzegorz Dobiesław |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2024 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 4 |
Wolumen/Tom: | 58 |
Strony: | 240 - 263 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 22 września 2024 |
Abstrakty: | angielski | polski |
The elementary school teaching process is an important element in shaping a young person's personality, where knowledge, sensory and aesthetic impressions are provided through curiosity. Art education plays an important role in the process of developing imagination, creativity and manual skills. Visual arts textbooks are a key tool in teach- ing art and architecture. The purpose of this article is to analyze art textbooks issued in the last 5 years for elementary schools approved by the Ministry of Education. The content and included illustrative material from four available publications were ana- lyzed. The collected information was juxtaposed with what is known, popular and frequented by tourists around the world. The article pays attention to the objects of sacred architecture, recognizing them as valuable cultural heritage. An analysis of art textbooks has shown that the included illustrations and information in the various publications vary quite a bit, although the same art issues are covered. The content of textbooks should be consistent, supported by well-known examples that are characteristic icons of certain trends in art and architecture. The task should be to draw a young person's attention to the cultural, social, technological, economic and ecological meanings of art and architecture. They should teach conscious perception, selective and critical choice, as well as distance from oneself. The importance of art education is significant, as it plays an integrating role vis-à-vis other disciplines. | |
Proces nauczania w szkole podstawowej jest ważnym elementem kształtującym osobowość młodego człowieka, gdzie przez ciekawość dostarczona zostaje mu wiedza, wrażenia zmysłowe i estetyczne. Edukacja plastyczna odgrywa istotną rolę w pro- cesie rozwijania wyobraźni, kreatywności i zdolności manualnych. Podręczniki do nauki plastyki są kluczowym narzędziem w nauczaniu sztuki i architektury. Celem artykułu jest analiza podręczników do nauki plastyki wydanych w ostatnich 5 latach dla szkół podstawowych zatwierdzonych przez MEN. Przeanalizowano treść oraz zamieszczony materiał ilustracyjny z czterech dostępnych wydawnictw. Zebrane informacje zestawiono z tym co znane, popularne i chętnie odwiedzane przez turystów na całym świecie. W artykule zwrócono uwagę na obiekty architektury sakralnej, uznając je za wartościowe dziedzictwo kulturowe. Analiza podręczni- ków do nauki plastyki wykazała, że zamieszczone ilustracje oraz informacje w po- szczególnych wydawnictwach są dość mocno zróżnicowane, choć poruszane są te same zagadnienia plastyczne. Treść podręczników powinna być spójna, poparta znanymi przykładami będącymi charakterystycznymi ikonami pewnych nurtów w sztuce i architekturze. Zadaniem powinno być zwrócenie uwagi młodego człowiek na kulturowe, społeczne, technologiczne, ekonomiczne i ekologiczne znaczeniasztuki i architektury. Powinny uczyć świadomej percepcji, selektywnego i krytycz- nego wyboru, jak również dystansu do samego siebie. Znaczenie edukacji plastycznej jest istotne, gdyż pełni rolę integrującą wobec innych dziedzin. |