Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Jakubowski Robert, Jakliński Piotr
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 23
Wolumen/Tom: 14
Numer artykułu: 11373
Strony: 1 - 18
Impact Factor: 2,5
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 6 grudnia 2024
Abstrakty: angielski
This article presents a detailed approach to constructing a numerical model of a free power turbine engine specifically designed for performance analysis in the Matlab R2024b environment. The core innovation of this model lies in its integration of precise engine geometry parameters, calculated at the design point, and performance characteristics of key components such as the compressor and power turbine. These components are modeled to reflect significant variations in their performance based on changing operational conditions, including rotor speed and environmental factors. To validate the model’s assumptions, data from the PZL-3W engine were used. The model was created by meticulously incorporating the engine’s specific design characteristics, allowing for an in-depth examination of how performance characteristics shift with adjustments to high-pressure rotor settings or changes in ambient conditions. The resulting calculations demonstrated a high level of agreement between the model’s output and empirical data available for the PZL-3W engine, as well as with data found in the relevant scientific literature. This alignment underscores the model’s robustness and reliability in simulating engine performance across a range of operating scenarios, making it a valuable tool for further engineering analyses and optimization of free power turbine engines and their possible application.