Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
70
Lista 2024
Status:
Autorzy: Anasiewicz Kamil, Józwik Jerzy, Leleń Michał, Pieśko Paweł, Legutko Stanisław, Tomczak Janusz, Pater Zbigniew, Bulzak Tomasz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 5
Wolumen/Tom: 24
Strony: 711 - 720
Impact Factor: 1,6
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This work was prepared within the project PM/SP/0064/2021/1 titled ‘Intelligent measurement techniques in the diagnosis and forecasting of shaft cracks and their dimensional and shape accuracy, financed by the Ministry of Education and Science (Poland) as a part of the Polish Metrology Programme.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 28 listopada 2024
Abstrakty: angielski
The present paper discusses important aspects of residual stress measurements in forged shafts with defects using the X-ray method. A random population of shafts was selected for the study, for which, depending on the type of rolling process, turning was performed, measuring stress changes after succes- sive machining passes. In the forged shafts studied, the existence and location of internal defects were identified using computed tomography. The impact of internal defects on the stress distribution on the surface of the machined workpiece was observed. It was observed that the use of the X-ray method to measure residual stresses makes it possible to determine the state of stresses and their distribution, which is crucial for the safety and durability of shaft-type parts, and allows the impact of a defect on the distri- bution of residual stresses to be identified. On the basis of the results obtained, it was observed that there is a correlation between the occurrence of internal defects in forged shafts and the distribution of residual stresses in characteristic sections along the length of the shaft after machining