Zgadzam się
Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.
Trzecia monografia z cyklu o przedsiębiorczości ukazuje wyniki wspólnych prac kadry
naukowo-dydaktycznej Katedry Zarządzania oraz studentów kierunku zarządzanie Politechniki
Lubelskiej. W publikacji omówiono społeczne aspekty tworzenia organizacji przedsiębiorczych.
Są to jednostki, które różnią się od organizacji menedżerskich swoją strukturą i cechami; procesami
decyzyjnymi; podejściem do zarządzania zasobami ludzkimi; sposobem gromadzenia i dysponowania zasobami. Organizacje menedżerskie opierają się na hierarchiczności, centralizacji decyzji,
koncentracji na wydajności i sformalizowanych procedurach. Organizacje przedsiębiorcze zaś
promują i motywują tworzenie oraz wdrożenie kreatywnych pomysłów przez członków załogi.
Fundamentami koncepcji przedsiębiorczości organizacyjnej są innowacyjność, podejmowanie
ryzyka, proaktywność, agresywna konkurencyjność i autonomia. Organizacje przedsiębiorcze są
zorientowane na wzrost w oparciu o poszukiwanie i wykorzystywanie endogenicznych i egzogenicznych szans, co pozwala im skutecznie funkcjonować w turbulentnym otoczeniu. Kluczową
rolę w kreowaniu intraprzedsiębiorczości odgrywają liderzy, których kreatywność, umiejętność
tworzenia innowacyjnych zespołów oraz zarządzania zmianami kształtują organizacje zdolne do
adaptacji i wykorzystywania nowych możliwości.
Poszczególne rozdziały monografii przedstawiają wyniki badań nad intraprzedsiębiorczością
w organizacjach różnych typów. W pierwszym rozdziale omówiona została koncepcja przedsiębiorczego uniwersytetu oraz przedsiębiorczości akademickiej. Specyfikę zarządzania przedsiębiorczego
w małym biznesie przedstawiono w rozdziale drugim. Rozdział trzeci poświęcono zagadnieniom
związanym z rolą empatii w procesie kształtowania świadomości organizacyjnej. W czwartym
rozdziale dokonano oceny porównawczej stylów kierowania w jednostce samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwie oraz banku. Rozważania nad środkami perswazji w wybranych formach
przekazów reklamowych przedstawiono w rozdziale piątym. W szóstym rozdziale, poświęconym
przedsiębiorczości w sporcie, przedstawiono czynniki sukcesu wybranych klubów piłkarskich.
Wpływ pracy zdalnej na identyfikację pracownika z organizacją przeanalizowano w rozdziale
siódmym. Aspekty zarządzania przedsiębiorczego w Microsoft omówiono w rozdziale ósmym.
W dziewiątym rozdziale zaprezentowano drogę od przedsiębiorczości osobistej do zarządzania
przedsiębiorczego w firmie Lotte Wedel.
Monografia dostarcza wieloaspektowego spojrzenia na proces kreowania przedsiębiorczych
organizacji, kładąc nacisk na rolę przywództwa, innowacyjności i adaptacyjności jako kluczowych
czynników sukcesu.
The third monograph in the entrepreneurship series presents the collaborative research of the
academic staff of the Department of Management and management students at Lublin University
of Technology. This publication explores the social aspects of creating entrepreneurial organizations,
which differ from managerial organizations in their structure, characteristics, decision-making
processes, human resource management approaches, and methods of resource gathering and
allocation. Managerial organizations are based on hierarchy, centralization of decisions, focus on
efficiency and formalized procedures. Entrepreneurial organizations, on the other hand, foster and
motivate the creation and implementation of creative ideas by team members. The foundations
of the concept of organizational entrepreneurship include innovation, risk-taking, proactiveness,
aggressive competitiveness, and autonomy. Entrepreneurial organizations are growth-oriented,
focused on pursuing and exploiting both endogenous and exogenous opportunities, enabling
them to operate effectively in turbulent environments. Leaders play a crucial role in fostering
intrapreneurship, with their creativity, team-building skills, and change management capabilities
shaping organizations that are adaptable and capable of seizing new opportunities.
The chapters of the monograph present research findings on intrapreneurship across various
types of organizations. The first chapter discusses the concept of the entrepreneurial university
and academic entrepreneurship. The specific challenges of entrepreneurial management in small
businesses are explored in the second chapter. Chapter three examines the role of empathy
in shaping organizational awareness. The fourth chapter provides a comparative assessment
of leadership styles within local government, enterprises, and banks. Chapter five investigates
persuasive strategies in selected advertising messages. Chapter six, focused on entrepreneurship
in sports, identifies key success factors for selected football clubs. The impact of remote work on
employee organizational identification is analyzed in chapter seven. Entrepreneurial management
aspects at Microsoft are reviewed in chapter eight, and chapter nine presents the path from
personal entrepreneurship to entrepreneurial management at Lotte Wedel.
The monograph provides a multi-faceted view of the process of creating entrepreneurial
organisations, emphasising the role of leadership, innovation and adaptability as key success factors.