Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
40
Poziom I
Status:
Warianty tytułu:
Social aspects of creating entrepreneurial organizations
Redakcja: Mieszajkina Elena, Sobka Mariusz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Serie:
Monografie - Politechnika Lubelska
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Liczba stron: 215
Miejsce wydania: Lublin
Wydawnictwo: Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte repozytorium
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 24 stycznia 2025
Abstrakty: polski | angielski
Trzecia monografia z cyklu o przedsiębiorczości ukazuje wyniki wspólnych prac kadry naukowo-dydaktycznej Katedry Zarządzania oraz studentów kierunku zarządzanie Politechniki Lubelskiej. W publikacji omówiono społeczne aspekty tworzenia organizacji przedsiębiorczych. Są to jednostki, które różnią się od organizacji menedżerskich swoją strukturą i cechami; procesami decyzyjnymi; podejściem do zarządzania zasobami ludzkimi; sposobem gromadzenia i dysponowania zasobami. Organizacje menedżerskie opierają się na hierarchiczności, centralizacji decyzji, koncentracji na wydajności i sformalizowanych procedurach. Organizacje przedsiębiorcze zaś promują i motywują tworzenie oraz wdrożenie kreatywnych pomysłów przez członków załogi. Fundamentami koncepcji przedsiębiorczości organizacyjnej są innowacyjność, podejmowanie ryzyka, proaktywność, agresywna konkurencyjność i autonomia. Organizacje przedsiębiorcze są zorientowane na wzrost w oparciu o poszukiwanie i wykorzystywanie endogenicznych i egzogenicznych szans, co pozwala im skutecznie funkcjonować w turbulentnym otoczeniu. Kluczową rolę w kreowaniu intraprzedsiębiorczości odgrywają liderzy, których kreatywność, umiejętność tworzenia innowacyjnych zespołów oraz zarządzania zmianami kształtują organizacje zdolne do adaptacji i wykorzystywania nowych możliwości. Poszczególne rozdziały monografii przedstawiają wyniki badań nad intraprzedsiębiorczością w organizacjach różnych typów. W pierwszym rozdziale omówiona została koncepcja przedsiębiorczego uniwersytetu oraz przedsiębiorczości akademickiej. Specyfikę zarządzania przedsiębiorczego w małym biznesie przedstawiono w rozdziale drugim. Rozdział trzeci poświęcono zagadnieniom związanym z rolą empatii w procesie kształtowania świadomości organizacyjnej. W czwartym rozdziale dokonano oceny porównawczej stylów kierowania w jednostce samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwie oraz banku. Rozważania nad środkami perswazji w wybranych formach przekazów reklamowych przedstawiono w rozdziale piątym. W szóstym rozdziale, poświęconym przedsiębiorczości w sporcie, przedstawiono czynniki sukcesu wybranych klubów piłkarskich. Wpływ pracy zdalnej na identyfikację pracownika z organizacją przeanalizowano w rozdziale siódmym. Aspekty zarządzania przedsiębiorczego w Microsoft omówiono w rozdziale ósmym. W dziewiątym rozdziale zaprezentowano drogę od przedsiębiorczości osobistej do zarządzania przedsiębiorczego w firmie Lotte Wedel. Monografia dostarcza wieloaspektowego spojrzenia na proces kreowania przedsiębiorczych organizacji, kładąc nacisk na rolę przywództwa, innowacyjności i adaptacyjności jako kluczowych czynników sukcesu.
The third monograph in the entrepreneurship series presents the collaborative research of the academic staff of the Department of Management and management students at Lublin University of Technology. This publication explores the social aspects of creating entrepreneurial organizations, which differ from managerial organizations in their structure, characteristics, decision-making processes, human resource management approaches, and methods of resource gathering and allocation. Managerial organizations are based on hierarchy, centralization of decisions, focus on efficiency and formalized procedures. Entrepreneurial organizations, on the other hand, foster and motivate the creation and implementation of creative ideas by team members. The foundations of the concept of organizational entrepreneurship include innovation, risk-taking, proactiveness, aggressive competitiveness, and autonomy. Entrepreneurial organizations are growth-oriented, focused on pursuing and exploiting both endogenous and exogenous opportunities, enabling them to operate effectively in turbulent environments. Leaders play a crucial role in fostering intrapreneurship, with their creativity, team-building skills, and change management capabilities shaping organizations that are adaptable and capable of seizing new opportunities. The chapters of the monograph present research findings on intrapreneurship across various types of organizations. The first chapter discusses the concept of the entrepreneurial university and academic entrepreneurship. The specific challenges of entrepreneurial management in small businesses are explored in the second chapter. Chapter three examines the role of empathy in shaping organizational awareness. The fourth chapter provides a comparative assessment of leadership styles within local government, enterprises, and banks. Chapter five investigates persuasive strategies in selected advertising messages. Chapter six, focused on entrepreneurship in sports, identifies key success factors for selected football clubs. The impact of remote work on employee organizational identification is analyzed in chapter seven. Entrepreneurial management aspects at Microsoft are reviewed in chapter eight, and chapter nine presents the path from personal entrepreneurship to entrepreneurial management at Lotte Wedel. The monograph provides a multi-faceted view of the process of creating entrepreneurial organisations, emphasising the role of leadership, innovation and adaptability as key success factors.
Zawartość książki: Pokaż fragmenty książek