Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2024
Status:
Autorzy: Halicka Anna, Buda-Ożóg Lidia, Broniewicz Mirosław, Jabłoński Łukasz, Zięba Joanna, Broniewicz Filip
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 24
Wolumen/Tom: 17
Numer artykułu: 6186
Strony: 1 - 17
Impact Factor: 3,1
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This work was supported by the Polytechnic Network VIA CARPATIA named after “President of the Republic of Poland Lech Kaczy ´nski” financed by a special grant from the Minister of Education and Science, contract number MEiN/2022/DPI/2577, action 7.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 18 grudnia 2024
Abstrakty: angielski
The lifecycle of wind turbine blades is around 20–25 years. This makes studies on the reuse of dismantled blades an urgent need for our generation; however, their recycling is very difficult due to the specific makeup of their composite material. In this study, the authors determined a concept for the reuse of turbine blade sections filled with concrete for geotechnical structures, retaining the walls, piles, or parts of their foundations. Working out detailed structural solutions to the above problem should be preceded by the identification of material parameters. In particular, getting to know the interface stress-strain characteristics is crucial. Therefore, this research focuses on the cooperation between recycled FRP composites and concrete in load-carrying, including experiments and numerical analyses. Regarding the two types of destructive stress, which may occur at the interface under both compression and bending, two types of tests were executed: the ‘push-out test’, modelling the interface’s answer to shear stress, and the ‘pull-off test’, demonstrating the interface’s reaction to normal stress. Additionally, the strength parameters of the materials used were tested. The numerical model for the push-out process was calibrated on the basis of the tests, and this way the shear bond strength and the coefficient of friction between the concrete and the recycled FRP laminate were assessed.