Badania eksperymentalne hamowania hulajnóg napędzanych silnikiem elektrycznym na suchej nawierzchni z kostki brukowej
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
20
Lista 2024
Status: | |
Warianty tytułu: |
Experimental studies on electro-motor driven scooters braking on dry cobblestone road surfaces
|
Autorzy: | Tarkowski Sławomir |
Dyscypliny: | |
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
Rok wydania: | 2024 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Wolumen/Tom: | 3 |
Strony: | 7 - 19 |
Bazy: | ERIH+ |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Data opublikowania w OA: | 19 grudnia 2024 |
Abstrakty: | polski | angielski |
W artykule poruszono zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa ruchu w aspekcie wyko- rzystania lekkich osobistych środków transportu. Omówiono podstawowe zagadnienia dotyczące regulacji prawnych związanych z mikromobilnością, a także układy odpo- wiedzialne za hamowanie w hulajnogach elektrycznych. Zasadniczą częścią artykułu jest omówienie badań eksperymentalnych hamowania dwóch wybranych modeli hulaj- nóg elektrycznych wyposażonych w rożne układy hamulcowe. W badaniach mierzono długość drogi hamowania, a następnie obliczano opóźnienie hamowania. | |
The aim of the paper is to discuss the issues of safety in the context of the use of light- weight personal transportation vehicles. The main aspects of legal regulations concern- ing micromobility are introduced together with braking systems implemented in electric scooters. The essential part of the paper is devoted to discussion of the experimental studies on the braking of two models of electric scooters with different braking systems. In the tests first the braking distance was measured and next braking deceleration was calculated. |