Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
40
Lista 2024
Status:
Warianty tytułu:
Analiza możliwości wdrożenia alternatywnych metod łączenia półwyrobów w procesie produkcji felg stalowych
Autorzy: Miturska-Barańska Izabela, Bornus Michał, Szadura Rafał
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 4
Wolumen/Tom: 126
Strony: 28 - 36
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 3 grudnia 2024
Abstrakty: angielski | polski
Assembly technology plays a crucial role in the manufacturing process, influencing the efficiency, quality, cost and lead time of production. Assembly technology in the manufacturing process encompasses all techniques and methods used to join components into a finished product. Depending on the industry and specific requirements, assembly technologies can include a variety of techniques, from traditional mechanical joints to advanced bonding, welding or soldering methods. The paper analysed the feasibility of implementing alternative methods of joining blanks in the steel wheel manufacturing process. Testing was carried out to replace the wheel rim flash welding process with laser welding. The effectiveness of laser welding was evaluated by testing prepared butt jointed sheet samples. Tests were carried out on two types of structural steel: S355MC and DD11, which were subjected to flash welding and laser welding. The specimens were subjected to strength and macrographic tests to analyse their structure and mechanical properties. The results showed that laser welding for DD11 steel leads to an increase in tensile strength, while for S355MC steel this strength is reduced. Statistical analysis showed no significant differences between the assembly methods used and the steel types. Macrographic tests confirmed the presence of oxides and other characteristics of the assembly methods used. The results suggest that the choice of the appropriate joining method can have a significant impact on the quality and durability of the final product, which is crucial in the context of steel wheel production.
Technologia montażu odgrywa kluczową rolę w procesie produkcyjnym, wpływając na efektywność, jakość, koszty oraz czas realizacji produkcji. Technologia montażu w procesie produkcyjnym obejmuje wszystkie techniki i metody używane do łączenia komponentów w gotowy produkt. W zależności od branży i specyficznych wymagań, technologie montażu mogą obejmować różnorodne techniki, od tradycyjnych połączeń mechanicznych po zaawansowane metody klejenia, spawania czy lutowania. W pracy przeanalizowano możliwości wdrożenia alternatywnych metod łączenia półwyrobów w procesie produkcji felg stalowych. Przeprowadzono próby zastąpienia procesu zgrzewania iskrowego obręczy koła spawaniem laserowym. Skuteczność spawania laserowego oceniano badając przygotowane próbki blach łączonych doczołowo. Badania przeprowadzono na dwóch rodzajach stali konstrukcyjnej: S355MC i DD11, które zostały poddane zgrzewaniu iskrowemu oraz spawaniu laserowemu. Próbki poddano testom wytrzymałościowym oraz makrograficznym w celu oceny ich struktury i właściwości mechanicznych. Wyniki badań wykazały, że spawanie laserowe w przypadku stali DD11 prowadzi do wzrostu wytrzymałości na rozciąganie, podczas gdy w przypadku stali S355MC wytrzymałość ta ulega obniżeniu. Analiza statystyczna nie wykazała istotnych różnic między zastosowanymi metodami montażu a rodzajami stali. Badania makrograficzne potwierdziły obecność tlenków oraz inne cechy charakterystyczne dla zastosowanych metod montażu. Wyniki sugerują, że wybór odpowiedniej metody łączenia może mieć istotny wpływ na jakość i trwałość końcowego produktu, co jest kluczowe w kontekście produkcji felg stalowych.