Effect of Graphene as a Lubricant Additive for Diesel Engines
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
140
Lista 2024
| Status: | |
| Autorzy: | Koszałka Grzegorz, Tomanik Eduardo, Maria Thiago Marinho , Christinelli Wania , Graboń Wiesław A. |
| Dyscypliny: | |
| Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
| Rok wydania: | 2025 |
| Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
| Język: | angielski |
| Numer czasopisma: | 2 |
| Wolumen/Tom: | 18 |
| Numer artykułu: | 257 |
| Strony: | 1 - 17 |
| Impact Factor: | 3,2 |
| Web of Science® Times Cited: | 1 |
| Scopus® Cytowania: | 1 |
| Bazy: | Web of Science | Scopus |
| Efekt badań statutowych | NIE |
| Materiał konferencyjny: | NIE |
| Publikacja OA: | TAK |
| Licencja: | |
| Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
| Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
| Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
| Data opublikowania w OA: | 2 stycznia 2025 |
| Abstrakty: | angielski |
| Two engine oil additives with graphene were tested in diesel engines. The first was a graphene oxide (GO)-based, commercially available additive that the supplier recommends using at a 3% v/v concentration in engine oil. The second was a graphene nanoplatelet (GNP)-based additive that is under development, which is more concentrated and allows for the addition of a much smaller amount of additive. Using the GO additive results in a reduction of brake-specific fuel consumption from 0.2% to 0.7%, depending on the engine load, and a 2% reduction in fuel consumption when the engine is run without load. The use of 0.1% wt of GNPs led to 0.4% of fuel savings on an ESC emission cycle. Increasing the GNP concentration to 0.2% did not further reduce fuel consumption. |
