Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
4
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
The influence of chosen exploitational parameters on the fumes toxicity of vehicles with spark-ignition engines
Autorzy: Szczęsny Piotr
Rok wydania: 2013
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 1
Wolumen/Tom: 92
Strony: 117 - 134
Bazy: BazTech | Index Copernicus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
Badano udziały toksycznych składników w spalinach uwzględniając wybrane parametry silników i pojazdów. Badania przeprowadzono na losowej próbie 298 pojazdów w warunkach tankowania. Pomiary wykonano urządzeniem Hermann Pierburg HGA 400. Wykorzystano wielokryterialną analizę statystyczną wartościując zużycie silnika, rozwiązania konstrukcyjne, rodzaje paliwa i limity emisji szkodliwych składników przez poszczególne, sklasyfikowane do celów badań grupy pojazdów. Stwierdzono, że normy w zakresie toksyczności spalin spełniło 65% badanych pojazdów. Najniższe udziały toksycznych składników w spalinach cechują pojazdy o przebiegu do ok. 100-150 tys. km. Potwierdzono wysoką dodatnią korelację udziałów tlenków azotu w spalinach dla biegu jałowego (83ppm) i podwyższonego biegu jałowego (195ppm), bardzo wysoką w grupie pojazdów o przebiegu do 100 tys. km (R=0,91). W tej grupie pojazdów, bardzo wysoka korelacja cechuje udziały tlenku węgla i węglowodorów. Znacznie niższe udziały składników toksycznych zawierają spaliny pojazdów zasilanych benzyną LOB98 o przebiegu do 120 tys. km. Silniki zasilane LPG generują spaliny o wyższej ich zawartości przy znacznie niższej emisji dwutlenku węgla.
The paper presents the analysis of examinations results of fumes toxicity, conducted for random test 298 vehicles, in conditions of fueling station. Measurements were executed with analyser Hermann Pierburg HGA 400. The multicriterion statistical analysis of received results was executed. The influence of following parameters was qualified : the waste of engine, constructional solutions, kind of fuel and the valid limits of emission of harmful components of fumes for groups of vehicles. It was affirmed, that 65% of studied vehicles fulfilled the norms of toxicity of fumes. The lowest parts of toxic components in fumes mark the vehicles with mileage 100-150 thousand km. There was found very high correlation of nitrogen oxides participation in fumes for minimal rotation speed (83ppm) and for higher idle-running (195ppm), very high in the group of vehicles with mileage below 100 thousand km (R=0,91). In this group of examined vehicles was observed very high correlation of participation of carbon monoxide and hydrocarbons. The lower participation of the toxic components were in the fumes of gasoline (LOB98) vehicles with mileage to 120 thousand km. The LPG engines give the fumes with higer contents of toxic components and lower emission of carbon dioxide.