Low-energy impact issues in GLARE laminates
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
8
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Problematyka obciążeń dynamicznych o niskiej energii laminatów typu GLARE
|
Autorzy: | Bieniaś Jarosław, Jakubczak Patryk, Surowska Barbara |
Rok wydania: | 2013 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | angielski |
Numer czasopisma: | 3 |
Strony: | 165 - 169 |
Bazy: | BazTech |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
Praca przedstawia problematykę uderzeń dynamicznych o niskich energiach i niskich prędkościach hybrydowych laminatów metalowo-włóknistych na bazie stopu aluminium i kompozytu epoksydowo-szklanego (laminat typu GLARE) oraz klasycznych kompozytów epoksydowo-szklanych stosowanych w lotnictwie. Badane laminaty zostały wytworzone metodą autoklawową. Ocenie została poddana odpowiedź laminatów GLARE i GFRP na obciążenia dynamiczne o niskich prędkościach z wykorzystaniem sferycznego wgłębnika o średnicy 38,1 mm. Laminaty oceniano pod względem rozmiaru uszkodzenia i charakteru zniszczenia na skutek obciążeń dynamicznych o rożnej energii (1,5 oraz 2,5 J). Wykorzystano nieniszczące metody badań materiałów (m.in. metody ultradźwiękowe, mikrotomografię komputerową, mikroskopię optyczną). Zauważono, że zjawisko obciążeń dynamicznych o niskich prędkościach i niskich energiach ma duże znaczenie w technice lotniczej. Powoduje niewidoczną makroskopowo degradację wewnętrzną struktury materiałów kompozytowych. Podstawowym rodzajem uszkodzenia laminatów GFRP są delaminacje międzywarstwowe. Wykorzystanie laminatów typu GLARER znacznie ogranicza propagacje uszkodzeń na skutek obciążań dynamicznych w stosunku do materiałów kompozytowych. Dominującym mechanizmem zniszczenia laminatów typu GLARER po obciążeniach dynamicznych o niskich energiach są pęknięcia poprzeczne osnowy. | |
The purpose of the study is to present low-energy and low-velocity impact issues of hybrid laminates based on aluminium alloys connected with glass/epoxy composite (GLARE type) composites and conventional glass fibre reinforced polymer (GFRP) used in aerospace. The tested laminates were prepared by means of the autoclave method. Their reaction to low-velocity impact was analyzed using a hemispherical impactor (diameter 38.1 mm). The laminates were characterized in terms of damage size and failure mechanisms after impact with different energy levels (1.5 and 2.5 J). After the impact tests, the failure was evaluated using ultrasonic, microtomography and microscopic methods in order to determine the nature of internal degradation of the structure. It was noted that low-energy impact phenomena are of importance in aerospace materials. They cause barely visible impact damage to composite materials. However, the used FML are innovative materials characterized by higher low-velocity impact resistance because of the superior properties of both metals and fibrous composite materials with a strong adhesion bonding. The damage of GLARE laminates is much less than in polymer composites. Some transverse cracks and micro-delamination between the composite layers and in the adhesive layer are the major failure types in GLARE laminates as a result of low-energy impact. |