Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2024
Status:
Autorzy: Capała Paweł, Ruszak Monika, Czyż Zbigniew, Rudawska Anna
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 3
Wolumen/Tom: 27
Strony: 1 - 17
Impact Factor: 3,1
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 28 stycznia 2025
Abstrakty: angielski
Catalytic baskets used to support catalyst beds can have different designs. For industrial practice, reactors with axial and radial gas flow direction through the catalyst bed are commonly used. The influence of the tail gas distribution in a dual-bed catalytic reactor on the linear gas flow velocity and pressure drop across the catalyst bed was analysed. The analyses were performed for the reactor's use in a pilot nitric acid plant for axial-radial and radial catalytic basket designs. The results indicated a significant influence of the basket design on the linear gas flow velocity profile and pressure drop distribution in a dual-bed catalytic reactor. The most advantageous solution was the coaxial arrangement of the catalyst beds without separating them with a space, which can affect the reliability of the reactor. The lowest linear flow velocity and gas flow resistance values in a dual-bed catalytic reactor were obtained for the mixed axial and radial gas flow through the catalysts beds, separated only with a porous baffle.