Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
40
Lista 2024
Status:
Autorzy: Bhanav S. S., Venkatramani J., Malaji Pradeep V., Litak Grzegorz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 3
Wolumen/Tom: 13
Numer artykułu: 220
Strony: 1 - 19
Impact Factor: 2,1
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: Dr. J. Venkatramani gratefully acknowledges with gratitude the funding received from the Science and Engineering Research Board (SERB), India - core grant (CRG/2022/001609) and the institute seed grant received from Indian Institute of Information Technology Design and Manufacturing, Kancheepuram (File no IIITDM/ ISG/2024/ME/02).Prof. G. Litak was supported by National Science Centre, Poland, under the project SHENG-2, No. 2021/40/Q/ST8/ 00362.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
Background Nonlinear Energy Sinks (NESs) have been successfully deployed to control hazardous stall-induced aeroe- lastic responses. Purpose This study investigates the effectiveness of NES, its parameters and location on airfoil for optimal suppression of stall flutter oscillations. Methods A mathematical model encompassing a pitch-plunge airfoil is considered. A NES is attached to the chord of the airfoil. Through succinct numerical simulations, we demonstrate the role of NES in possibly reducing the oscillatory instabilities that arise due to a dynamic stall behaviour. Results We show that amplitude reductions of 30% are possible upon suitably tuning the NES in both deterministic and stochastic flow cases. Heuristically extending the scope of study to multi-NES resulted in minimal improvement in the suppression of oscillatory instabilities. Conclusion This is possibly the first study to successfully demonstrate amplitude reductions in stall-induced aeroelastic instabilities using NESs. We believe that the findings presented in this study may augment safer operating conditions for aeroelastic systems fraught with dynamic stall-driven instabilities.