Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
40
Lista 2024
Status:
Autorzy: Skoczylas Olga
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2024
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Wolumen/Tom: 21
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 12 marca 2025
Abstrakty: polski
Artykuł ukazuje rolę architektury filmowej w kształtowaniu pamięci zbiorowej, wykorzystując archetypy. Przedstawiono, w jaki sposób architektura może odwoływać się do archetypów kulturowych, stanowiąc nośnik, przekazujący głębsze znaczenia i symbolikę. Analizowane przestrzenie filmowe pokazują, jak architektura i urbanistyka wspierają narrację, wywołując emocjonalne reakcje u widza. Artykuł krótko odnosi się do teorii Christophera Alexandra, którego wzorce mogą zostać użyte do kreowania przestrzeni w filmach, w celu wywołania wpływu na emocjonalne zaangażowanie widza, budując jednocześnie refleksję nad społeczną i kulturową rolą przestrzeni. Wskazano na potencjał wzorców jako narzędzia do projektowania przestrzeni filmowych, które odwołują się do uniwersalnych wartości i doświadczeń. Wzorce przestrzenne w filmach to narzędzia, które kształtują narrację i pamięć zbiorową, odwołując się do uniwersalnych archetypów obecnych w ludzkiej psychice. Powtarzalność tych wzorców w wielu filmach, służąca do ukazania podobnych emocji czy relacji, wskazuje na możliwość stworzenia katalogu wzorców archetypów architektury filmowej lub wykorzystania, przynajmniej częściowo, już istniejącego, np. „Języka wzorców” Alexandra. Ponadto artykuł podkreśla, że przestrzeń filmowa, odwołując się do archetypów, może wpływać na budowanie wspólnej tożsamości kulturowej i odtwarzanie pamięci o przeszłości w nowoczesnych narracjach wizualnych.