Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Tomiło Paweł
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 2
Wolumen/Tom: 26
Strony: 103 - 117
Impact Factor: 0,9
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 17 kwietnia 2025
Abstrakty: angielski
The publication presents a pilot assistance system that is based on video camera frames and uses the developed 3AFPBBYOLO artificial neural network model. The model is able to determine the relative location of other aircraft in the vicinity of an aircraft equipped with this system. Current solutions, the model development process, training, validation, and testing are presented. In the development process, different types of solutions as well as sizes of detection models were tested. In addition, the model inference time with the use of a single-chip mini-computer was examined. The developed model has better values of metrics compared to other solutions. A number of tests were conducted both using a ground station and actual use of the system in flight. The tests conducted using the ground station and the auxiliary hyper-inference algorithm showed that the effective distance from which the model is able to detect an aircraft is 705.09 m. At a fixed distance, the model’s effectiveness is 90.14%. In the flight test using the auxiliary tracking algorithm, the model’s effectiveness was 100%. The developed model is capable of real-time inference.