Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Matczuk Marcin, Kozieł Grzegorz, Cięszczyk Sławomir
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 13
Wolumen/Tom: 15
Numer artykułu: 7246
Strony: 1 - 21
Impact Factor: 2,5
Web of Science® Times Cited: 1
Scopus® Cytowania: 1
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 27 czerwca 2025
Abstrakty: angielski
The utilisation of 3D models in low-cost devices, such as the internet of things, virtual reality, and augmented reality, is expanding. The challenge lies in the lack of lightweight so- lutions for verifying the authenticity of models in the graphics library transmission format (glTF) on devices with limited resources. The glTF standard, which allows storage in glb format, is the leading standard for representing 3D assets. Despite its popularity, research on watermarking glTF models remains limited. This paper proposes a novel method for authenticating 3D models in glb format based on fragile watermarking. Additionally, an analysis was conducted to determine the impact of embedding the watermark in vertex attributes other than position on the integrity and visual quality of the model. The method- ology is as follows: (1) embedding the watermark, (2) applying model modification or omitting it, and (3) verifying authenticity based on the recovered watermark. The proposed algorithm attaches a 512-bit hash-based message authentication code (HMAC) to a 3D model using the least significant bits (LSBs) modification method. The use of HMAC and LSBs has resulted in a computationally efficient algorithm that can be implemented in low-cost devices.