Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2024
Status:
Autorzy: Walczak Mariusz, Nowak Wojciech J., Szala Mirosław, Grądzka‑Dahlke Małgorzata, Maciaszek Natalia , Vališ David, Pasierbiewicz Kamil
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 205
Wolumen/Tom: 25
Strony: 1 - 22
Impact Factor: 4,4
Web of Science® Times Cited: 4
Scopus® Cytowania: 3
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
URL danych badawczych LINK
Finansowanie: The research leading to these results has received funding from the commissioned task entitled "VIA CARPATIA Universities of Technology Network named after the President of the Republic of Poland Lech Kaczyński” Contract No. MEiN/2022/DPI/2575, MEiN/2022/DPI/2577, MEiN/2022/DPI/2578 action entitled "ISKRA—building interuniversity research teams.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 30 czerwca 2025
Abstrakty: angielski
The materials used for the components operating in harsh fluid environments are required to have excellent resist- ance to various forms of wear (sliding wear, cavitation and corrosion). High-entropy alloys (HEA) appear to be quite the promising materials in this respect of applications. In this work, influences of Mo on corrosion, cavita- tion and wear of AlCoCrFeNi HEAs in fluid environments were investigated. AlCoCrFeNi-xMo (x = 0, 1, 2, 3, 4, 5 at.%) HEAs were manufactured by vacuum arc melting. In addition, influences of Mo on corrosion, cavitation and wear of AlCoCrFeNi HEAs in fluid environments were investigated and compared with stainless steel AISI 304L. Tribological tests were carried out using the ball-on-disc method in 3.5% NaCl solution, and the surfaces that showed traces of abrasion to identify the wear mechanisms were subjected to SEM and EDS analyses. The potentiodynamic polarization tests were carried out in 3.5% NaCl solution in a three-electrode electrochemical system. Cavitation erosion resistance was estimated using the ASTM G32 standard. In general, molybdenum can improve the cavitation resistance and the wear ability of AlCoCrFeNi alloy with increased hardness and higher corrosion resistance. However, as the Mo content exceeded a certain level (4 and 5 at.% Mo), the cavitation ero- sion of Mo containing alloys was accelerated which led to a negative effect on the cavitation resistance, although the alloys showed higher hardness. The results of corrosion studies confirm that molybdenum-modified HEAs have a better resistance than stainless steels for preventing fluid environment damage to the metallic components.