Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Celiński Maciej
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 1 (27)
Wolumen/Tom: 14
Strony: 285 - 303
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 27 czerwca 2025
Abstrakty: angielski
Research objectives (aims) and problem(s): The study aims to exam- ine the impact of secondary school students’ programming activity on the development of specific skills in various areas of school education. It also seeks to identify factors that influence students’ engagement in programming and the motivations behind their participation. Research methods: The research was conducted in 2023 among 835 Polish students aged 15 to 19. A combination of quantitative methods was used, including frequency analysis with tabular summaries, meas- ures of central tendency and dispersion, and statistical tests for group comparisons. Process of argumentation: The study explores variations in students’ programming engagement across different types of schools. It ana- lyzes how participation in programming activities correlates with skill development and academic performance. Additionally, the research investigates factors that discourage students from programming and their specific areas of interest within the field. Research findings and their impact on the development of educa- tional sciences: The results show significant differences in students’ engagement in programming activities. The primary motivations for participating in programming include skill development and aca- demic success. The findings highlight the role of programming edu- cation in building digital competencies and confirm its relevance in contemporary education.Conclusions and/or recommendations: The study underscores the importance of integrating programming into school curricula to support students’ skill de- velopment. It also calls for further research on barriers to programming engage- ment and strategies to strengthen students’ interest in this area.