Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
20
Lista 2024
Status:
Autorzy: Tomiło Paweł
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 27
Numer artykułu: 106164
Strony: 1 - 16
Impact Factor: 7,9
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 7 lipca 2025
Abstrakty: angielski
Exploration of planetary surfaces requires the development of highly adaptive mobile systems capable of efficiently navigating environments with complex topography and limited ground bearing capacity. In response to these challenges, this paper presents the design and functional validation of a prototype MoonCrab rover, equipped with an innovative crawling mechanism as an alternative to classical wheeled systems. The purpose of the study was to experimentally evaluate the locomotion performance of the crawling mechanism, compared to wheel drive, under loose substrates with varying grain properties. Tests were conducted on three types of soil: (1) quartz sand with a grain size of 0.5–1.0 mm, (2) finer sand with a grain size of 0.1–0.5 mm, and (3) a developed mixture simulating planetary regolith, consisting of quartz sand, basalt dust and kaolinite (QBK). The results show that the creeping mechanism has significantly less sensitivity to an increase in surface angle, achieving an average decrease in performance of 0.0067 m/◦, 0.0079 m/◦ and 0.0052 m/◦, respectively, for type 1–3 substrates. The comparative analysis showed a higher stability and adaptability of the creeping mechanism relative to the wheel drive, especially under low load conditions and on inclines.