Exploration of Unsupervised Deep Learning-Based Gear Fault Detection for Wind Turbine Gearboxes
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
140
Lista 2024
| Status: | |
| Autorzy: | Kiczek Bartłomiej, Batsch Michał |
| Dyscypliny: | |
| Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
| Rok wydania: | 2025 |
| Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
| Język: | angielski |
| Numer czasopisma: | 14 |
| Wolumen/Tom: | 18 |
| Numer artykułu: | 3630 |
| Strony: | 1 - 18 |
| Impact Factor: | 3,2 |
| Web of Science® Times Cited: | 1 |
| Scopus® Cytowania: | 0 |
| Bazy: | Web of Science | Scopus |
| Efekt badań statutowych | NIE |
| Materiał konferencyjny: | NIE |
| Publikacja OA: | TAK |
| Licencja: | |
| Sposób udostępnienia: | Otwarte czasopismo |
| Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
| Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
| Data opublikowania w OA: | 9 lipca 2025 |
| Abstrakty: | angielski |
| Gearboxes are critical mechanical components in various modern constructions, including wind turbines, making their real-time monitoring and the prevention of major failures essential. Machine learning (ML) offers a precise and robust method for early-stage failure detection and efficient gear monitoring during operation, with computational efficiency that allows for use on edge devices. This article presents a method for detecting surface damage on gear teeth using unsupervised machine learning. Using only experimentally measured vibrational signals from a healthy gearbox as a training set, novel neural network architectures, including convolutional and recurrent autoencoders, were employed and compared with a classical dense autoencoder. The study confirmed the effectiveness of these methods in gear transmission diagnostics and demonstrated the potential for achieving high-quality classification metrics using unsupervised learning. |
