Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
20
Lista 2024
Status:
Autorzy: Zulkhazhav Altanbek, Miłosz Marek, Nazyrova Aizhan, Barlybayev Alibek, Bekmanova Gulmira
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 3
Wolumen/Tom: 8
Strony: 4900 - 4914
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This research was funded by the Scientific Committee of the Ministry of Science and Higher Education of the Republic of Kazakhstan (Grant Number: AP19679847).
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 5 czerwca 2025
Abstrakty: angielski
This study explores the application of intelligent modeling to support academic decision-making by integrating a predictive system into a university’s learning management environment. Utilizing 25,706 records from 16,158 students over an eight-year period (2015–2022), the dataset includes exam results and final grades across 353 subjects within bachelor's, master's, and PhD programs. After transforming categorical variables - such as education level, course year, and subject name - into numerical format and applying normalization, an Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System (ANFIS) was developed to model student performance. This system was chosen for its capacity to capture complex, nonlinear relationships while providing interpretable outputs through fuzzy rules. Comparative evaluation using RMSE, MAE, MSE, and R² metrics demonstrated that ANFIS consistently outperformed alternative models, achieving the lowest RMSE value of 12.80. These findings highlight the model’s reliability and its effectiveness in analyzing academic outcomes across diverse student cohorts. By enabling the early identification of academic risk and delivering interpretable predictions, the system offers practical value to educational institutions aiming to personalize learning pathways and implement data-informed strategies to enhance student success in digital learning environments.