Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2024
Status:
Autorzy: Strojny Rafał, Przesmycka Natalia
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 4
Wolumen/Tom: 14
Numer artykułu: 93
Strony: 1 - 30
Impact Factor: 0,3
Web of Science® Times Cited: 0
Bazy: Web of Science
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 11 sierpnia 2025
Abstrakty: angielski
The development of scientific research related to the impact of the built environment on people in recent decades has changed the way healthcare facilities are designed in the 21st century. The ideal approach is characterized by research-based design and the creation of a therapeutic environment. An integral component of the hospital environment is art, the positive impact of which on hospital users has been proven by many scientific studies. The purpose of this research was to determine the specifics and forms of art in contemporary hospitals. The qualitative study included 91 hospitals in 18 European countries. Based on scientific literature, acquired data on the surveyed facilities, and study visits to 20 hospitals, 12 forms of art were identified. In addition to traditional art forms, art reflecting the achievements of 21st-century science and technology can often be seen in contemporary hospitals. The best example is interactive graphics using digital techniques and tools. This is art whose base is created by the artist, but at the same time, it is a form that responds to the environment and movement, engaging the viewer to interact.