Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2024
Status:
Autorzy: Dzierwa Andrzej, Miturska-Barańska Izabela
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 16
Wolumen/Tom: 18
Numer artykułu: 3733
Strony: 1 - 21
Impact Factor: 3,2
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: Ministry of Science (Poland) - grant - VIA CARPATIA Universities of Technology Network named after the President of the Republic of Poland Lech Kaczyński: MEiN/2022/DPI/2578.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 9 sierpnia 2025
Abstrakty: angielski
The article presents a comparative analysis of experimental results from tribological tests conducted using a ball-on-disc system, applying two multi-criteria decision-making meth- ods: Grey Relational Analysis (GRA) and TOPSIS (Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution). The aim of the study was to identify the most advantageous combinations of input parameters—load, sliding speed, and sliding distance—while si- multaneously evaluating three output criteria: volumetric wear (VD), coefficient of friction (CoF), and weight loss (WL). The analysis covered 27 test variants, with different weighting factors assigned to each criterion to reflect their practical significance (0.35 for VD, 0.45 for CoF, and 0.2 for WL). The results obtained using the GRA method showed good agreement with the TOPSIS rankings in identifying the best-performing variants, although differences were observed due to the distinct algorithms used to evaluate trade-offs. The optimal solutions were characterized by low wear, a low coefficient of friction, and minimal weight loss. The study demonstrates the effectiveness of both methods for tribological analysis and suggests that their combined use can serve as a robust tool for optimizing the operating conditions of friction nodes.