Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Jakliński Piotr, Ścisłowski Karol
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 6
Wolumen/Tom: 19
Strony: 223 - 234
Impact Factor: 1,3
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 1 maja 2025
Abstrakty: angielski
The publication presents an analysis of the operating conditions of the propulsion system of an ultralight autogyro during flights of various lengths and dynamics. This analysis is aimed at demonstrating the limits of variability of engine operation to determine the boundary conditions of aircraft engine operating conditions in actual operation. This parameter, in turn, will enable the effective use of the advantages of aircraft hybridization depending on the type of mission. The research data was collected from 10 different flights of the TERCEL autogyro. MAP, RPM, flight altitude, horizontal and vertical speed, etc. were extracted from the on-board FDR (Flight Data Recorder) and then analyzed. The flights were classified as short SF (< 30 min) and long LF (> 30 min). The defined engine operating states include steady-state and transient engine operation, IDLE, low load (LL), high load (HL), and wide-open throttle (WOT), as well as acceleration and deceleration. The analysis of the data shows that for the short flights, the share of steady state is about 80% and increases to more than 90% for the long flights. For the short flights, the share of acceleration accounts for about 60% of transient states and also increases to more than 65% for the long flights. For the short flights, IDLE, LL and WOT have a fairly significant share and amount to 32%, 36.1% and 7.5%, respectively, while they are increasingly marginalized by the increasing share of HL as the flight lengthens. For the long flights, The share of HL was almost 70%.