Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2024
Status:
Autorzy: Kołodziej Krzysztof, Malinowski Szymon, Franus Wojciech
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 8
Wolumen/Tom: 18
Numer artykułu: 4291
Strony: 1 - 21
Impact Factor: 3,2
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 9 września 2025
Abstrakty: angielski
The article presents the results of a study on 50/70 paving-grade bitumen modified with the bitumen recovered from two types of asphalt shingles: post-consumer asphalt shingles (TOAS) and manufacturing waste asphalt shingles (MWAS) at three dosage levels (15%, 30%, and 45% w/w). The evaluation included the basic properties of bitumen—its penetration and softening point—as well as rheological properties, such as its viscosity, fatigue life determined by the LAS method, and rutting resistance assessed using the MSCR test and FTIR analysis. In both cases, the results showed that an increase in the stiffness of the base bitumen was observed. An improvement in rutting resistance was also recorded, as evidenced by the reduction of Jnr3.2, along with an increase in fatigue life. A stronger stiffening effect was found in the case of the TOAS-derived bitumen, which is related to aging processes occurring during its service life. This suggests that the maximum allowable content of the additive should depend on the source of the reclaimed asphalt shingles, with MWAS being applicable in larger amounts without excessive deterioration of bitumen performance. The key contribution of this study is the demonstration that the MWAS and TOAS additives cannot be treated equally, as each affects the base bitumen differently.