Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Kucera Matej, Gutten Miroslav, Korenciak Daniel, Prazenica Michal, Kołtunowicz Tomasz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 18
Wolumen/Tom: 25
Numer artykułu: 5814
Strony: 1 - 17
Impact Factor: 3,5
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This work was supported by the Slovak Research and Development Agency under the contract No. APVV-21-0449 and VEGA 1/0640/24.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 18 września 2025
Abstrakty: angielski
This paper presents a novel diagnostic method that employs the fuel injection system as a sensor for monitoring internal combustion engine pressure, analysing series resistance to detect connector degradation, and evaluating needle movement within the injector’s magnetic core. Experimental results showed that reducing the injector needle opening from 100% to 20% of its maximum displacement caused up to a 35% reduction in peak current amplitude and a 0.2 ms delay in coil charging. Increasing fuel pressure from 0.3 bar to 2.5 bar resulted in a rise in peak current by approximately 35% and an extension of coil charging delay by 0.4 ms. Furthermore, increasing the series resistance from 0.2 Ω to 2.0 Ω reduced the current amplitude by nearly 50% and significantly distorted the waveform, simulating connector oxidation or wear. Comparative analysis of reference and fault current waveforms confirmed that variations in electrical parameters correlate with injector needle displacement, fuel pressure, and resistance changes. Finally, an automated diagnostic system was developed that achieved over 90% accuracy in independently detecting injector faults based on current waveform characteristics.