Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2024
Status:
Autorzy: Bichajło Lesław, Gardziejczyk Władysław, Gierasimiuk Paweł, Kołodziej Krzysztof, Kowalski Kamil, Malinowski Szymon, Siwowski Tomasz, Wasilewska Marta
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 18
Wolumen/Tom: 18
Numer artykułu: 4325
Strony: 1 - 18
Impact Factor: 3,2
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The research leading to these results has received funding from the commissioned task entitled “VIA CARPATIA Universities of Technology Network named after the President of the Republic of Poland Lech Kaczy´nski”, under the special purpose grant from the Minister of Science and Higher Education, contract no. MEiN/2022/DPI/2578 action entitled “ISKRA—building interuniversity research teams”.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 16 września 2025
Abstrakty: angielski
The mastic asphalt mixture (MA) is one of the first mineral and asphalt mixtures used in history. Its composition and structure allow it (the mixture) to be produced both in industrial conditions (in mineral and asphalt mixing plants) and in field conditions—in mobile boilers (especially when the produced mixture is used to repair damaged surface). The high proportion of the sand fraction makes the mixture highly workable, allowing it to be laid/incorporated without special equipment. MA, however, also has some drawbacks. The asphalt content is higher than in other mixtures, which can make it prone to plastic deformation. Mastic asphalt requires higher processing temperatures than other “hot” mixtures. Mastic asphalt mixtures are installed as road pavement layers and, because of their high density, as the protective layer on roof felt isolation on bridge decks. The high temperature of embedding creates a risk of damaging the roof felt, as its typical temperature resistance is lower than 180 °C, whereas the temperature of the mastic asphalt mixture is higher. The use of zeolites can enable reconciliation of technological requirements of mastic asphalt and asphalt roof isolation. The mixes MA 8 and MA 11 containing 0 and 5% of two types of zeolites and asphalt binders 35/50 or elastomer-SBS-modified asphalt binder PMB 25/55-60 were used in the research. Laboratory tests revealed that the addition of a 5% amount of zeolite by asphalt mass makes it possible to reduce the mastic asphalt laying temperature by up to 30 °C, which seems to be very important from ecological, economical, and pavement durability points of view