Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
20
Poziom I
Status:
Autorzy: Pytka Jan, Grabowski Łukasz, Czyż Zbigniew, Skiba Krzysztof
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 178 - 182
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: 2025 IEEE International Workshop on Metrology for AeroSpace
Skrócona nazwa konferencji: MetroAeroSpace 2025
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 18 czerwca 2025 do 20 czerwca 2025
Miasto konferencji: Naples
Państwo konferencji: WŁOCHY
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: angielski
This paper presents experimental results on the aerodynamic performance of the electric propulsion system of a motor glider model with a pulling engine and a foldable two- blade propeller. The tests were conducted in a closed subsonic wind tunnel using a six-component force balance system. The tested propeller with a total diameter of 16.5” and a pitch of 7.5” was driven by a BLDC electric motor. The measurements have been conducted at airflow speeds from 0 m/s to 30 m/s at intervals of 5 m/s. The thrust and torque generated by the propeller were measured using a strain gauge. The analysis were prepared for different values of the advance ratio, which is the ratio of the free liquid stream velocity to the propeller tip velocity. In addition, the electrical parameters were measured using the created measuring system. The propeller performance was assessed using dimensional analysis. It was observed that with the increase in airflow speed, the propeller efficiency gradually increased. The propeller achieved the highest thrust at low airflow speeds of 0-5 m/s. The tested electric propulsion system achieved the highest efficiency η =0.65 at an airflow speed of 20 m/s.