Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Korga Sylwester
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 14
Wolumen/Tom: 15
Numer artykułu: 7752
Strony: 1 - 17
Impact Factor: 2,5
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 10 lipca 2025
Abstrakty: angielski
Aircraft icing and snow accumulation are significant threats to flight safety and operational efficiency, necessitating rapid and accurate detection methods. The aim of this study was to develop and comparatively evaluate artificial intelligence (AI) models for the real-time detection of ice and snow on aircraft surfaces using vision systems. A custom dataset of annotated aircraft images under various winter conditions was prepared and augmented to enhance model robustness. Two training approaches were implemented: an automatic process using the YOLOv8 framework on the Roboflow platform and a manual process in the Google Colab environment. Both models were evaluated using standard object detection metrics, including mean Average Precision (mAP) and mAP@50:95. The results demonstrate that both methods achieved comparable detection performance, with final mAP50 values of 0.25–0.3 and mAP50-95 values around 0.15. The manual approach yielded lower training losses and more stable metric progression, suggesting better generalization and a reduced risk of overfitting. The findings highlight the potential of AI-driven vision systems to support intelligent de-icing decision-making in aviation. Future research should focus on refining localization, minimizing false alarms, and adapting detection models to specific aircraft components to further enhance operational safety and reliability.