Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Łazaruk Karol, Tokarski Piotr, Rybak Karolina, Plechawska-Wójcik Małgorzata, Dzieńkowski Mariusz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 13
Strony: 1 - 28
Impact Factor: 3,6
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus | IEEE Xplore
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 24 września 2025
Abstrakty: angielski
Background. Usability plays an important role in user experience and directly influences users’ satisfaction and overall perception of the IT solution. A combination of subjective and objective evaluation methods can increase the overall usability assessment. Methods. This paper presents a comparative analysis of eye-tracking and survey data that provided a comparison of the graphical user interfaces (GUIs) of three popular operating systems (OSs), Linux, macOS, and Windows, in terms of usability, efficiency, and overall user experience. The study was conducted on a group of over sixty participants using eye-tracking technology and System Usability Scale (SUS) surveys. Several metrics were applied based on features related to eye tracking and task completion. Raw data, including fixations and saccades, was used to generate scan paths and heat maps, enabling objective measurement of respondents’ aggregated attention intensity and gaze patterns. Results. The results revealed particular usability issues that significantly confuse users or make the system difficult to use. Although Linux and macOS differ significantly in interface design and functionality, these objective distinctions were not reflected in users’ mean subjective assessments. Median score analysis suggests that Windows and Linux were rated similarly, while macOS consistently ranked lower. Conversely, in objective performance measures, Linux demonstrated the poorest outcomes, whereas Windows performed best in perceived usability. The results suggest that users rely on familiar interaction patterns and spatial memory, which may explain inconsistencies linked to prior experience with Windows. In detailed primary OS-specific analysis, Linux and macOS demonstrate relatively stable outcomes, whereas Windows shows greater variability.