Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
70
Lista 2024
Status:
Autorzy: Połednik Bernard, Piotrowicz Adam, Połednik Andrzej, Badora Anna
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 9
Wolumen/Tom: 26
Strony: 186 - 196
Impact Factor: 1,5
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus | EBSCOhost | J-Gate | IC Journals Master List | Google Scholar | CNKI Scholar | BazTech | PBN – Polska Bibliografia Naukowa
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 23 czerwca 2025
Abstrakty: angielski
Continuous measurements of indoor parameters, including temperature (T) and relative humidity (RH) were conducted in a naturally ventilated classroom during the heating season. Thermal conditions were assessed using three newly developed 10-point thermal comfort indexes: TCI 1 based on hygrothermal parameters; TCI 2, calculated from acceptability of air quality (ACC) and the percentage of dissatisfied persons (PD); and TCI 3, based on Fanger's indices (PMV and PPD). The analysis showed that thermal conditions and comfort were generally favorable but some deterioration was observed during lessons and periods with higher CO2 concentrations due to student presence. During these periods, T and RH reached peaks of 25°C and 51.3%, respectively, with TCI 1, TCI 2, and TCI 3 reaching values of 5, 3.4, and 2.1. The results suggest that continuous monitoring of TCI 2 and TCI 3 which showed good correlation with hygrothermal parameters enables an objective real-time assessment of thermal comfort. This approach could be applied to optimize thermal conditions not only in the monitored classroom but also in similar indoor environments.