Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
70
Lista 2024
Status:
Autorzy: Skulimowski Stanisław, Rybka Szymon, Tatara Bartosz, Welman Michał Dawid
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 3
Wolumen/Tom: 21
Strony: 117 - 136
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The work was co-financed by the Department of Computer Science Lublin University of Technology and Lublin University of Technology Scientific Fund FD-20/IT-3/015
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 30 września 2025
Abstrakty: angielski
Industrial mobile robots face critical positioning challenges that impact manufacturing efficiency, warehouse automation productivity, and biomedical service delivery. This paper presents a reproducible framework for quantifying odometric drift in differential-drive robots, validated by consumer-grade, low-cost VR tracking. Applications include industrial automation calibration, warehouse logistics management, and precision biomedical device positioning. Through more than 750 automated experimental trials spanning a comprehensive matrix of motor configurations and path geometries, the results show that both path complexity and turn size significantly influence drift patterns. Specifically, routes with higher geometric complexity (12-15 segments) exhibited 22% greater position error than simpler paths. The analysis used advanced metrics such as the Normalized Drift Contribution Index. The results confirm robust, high-resolution drift analysis and provide a low-cost validation tool for robot calibration in manufacturing and medical instrumentation. The work provides actionable insights for optimizing robot programming, calibration, and curriculum design, and establishes a scalable protocol for benchmarking autonomous navigation systems in real-world scenarios. In addition, the methodology enables data-driven decision making for robot fleet management, reducing operational downtime compared to manual calibration methods, while providing quantitative performance benchmarks essential for industrial quality control standards.