Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Publikacje Pracowników PL z lat 1990-2010

Publikacje pracowników Politechniki Lubelskie z lat 1990-2010 dostępne są jak dotychczas w starej bazie publikacji
LINK DO STAREJ BAZY

MNiSW
7
Lista B
Status:
Autorzy: Sawicka Bogna
Rok wydania: 2013
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 289
Strony: 507 - 516
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte repozytorium
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
W artykule poruszono problematykę kalkulacji kosztów kształcenia na studiach niestacjonarnych w Polsce. W oparciu o analizę zewnętrznych uwarunkowań determinujących decyzje w obszarze studiów niestacjonarnych na uczelniach publicznych wskazano ograniczenia stosowania rachunku kosztów pełnych w procesie ustalania opłat za studia oraz możliwości wykorzystania rachunku kosztów pełnych w ocenie opłacalności prowadzenia studiów niestacjonarnych. W artykule zaproponowano zastosowanie wyceny kosztów relewantnych prowadzenia studiów niestacjonarnych jako kryterium ich opłacalności. Narzut kosztów pośrednich, dotyczy studiów niestacjonarnych, powinien być ustalony wynikowo, jako nadwyżka przychodów nad kosztami bezpośrednimi, i traktowany jako odciążenie kosztów pośrednich obciążających działalność dydaktyczną.
The article discusses the problem of calculating the cost of non stationary educationin Poland. Based on the analysis of external conditions that determine the decisions in the area of non stationary studies at public universities, the restrictions of the use of full cost accounting in the process of setting fees and the possibility of using full cost accounting in assessing the profitability of non stationary studies were indicated. This paper proposes the use of decision-making costs as a criterion for the cost-effectiveness of non stationary studies. Indirect costs should be established on the level of revenues over direct costs and treated as reduction of indirect costs which charge stationary studies.