Transformacja cyfrowa – wyzwanie czy bariera w budowaniu relacji międzyorganizacyjnych uczelni
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
20
Lista 2024
| Status: | |
| Warianty tytułu: |
Digital transformation – challenge or barrier in the formation of inter-organizational relations of higher education institutions. Case study in Poland
|
| Autorzy: | Boiko Julia, Gulc Aleksandra, Rzepka Agnieszka |
| Dyscypliny: | |
| Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować. | |
| Rok wydania: | 2025 |
| Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
| Język: | polski |
| Numer czasopisma: | 3 |
| Wolumen/Tom: | 96 |
| Strony: | 69 - 82 |
| Efekt badań statutowych | NIE |
| Materiał konferencyjny: | NIE |
| Publikacja OA: | TAK |
| Licencja: | |
| Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
| Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
| Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
| Data opublikowania w OA: | 27 września 2025 |
| Abstrakty: | polski | angielski |
| Wzrost znaczenia szeroko pojętej cyfryzacji w rozwoju gospodarczym i społecznym, spowodowany m.in. pandemią COVID-19, znajduje swoje odzwierciedlenie również w obszarze szkolnictwa wyższego, determinując jego stopniową transformację. Obecnie, transformacja cyfrowa uczelni definiowana jako wiązka procesów, która obejmuje wiele aspektów działalności akademickiej – zarządzanie i administrowanie, dydaktykę, naukę, współpracę z otoczeniem biznesowym” odgrywa istotna role. Jednym z kluczowych aspektów wpływającym na postęp etapów cyfryzacji są koszty finansowe czy inwestycje niezbędne, aby zapewnić środowisko technologiczne oraz bezpieczeństwo danych społeczności akademickiej. Celem artykułu jest identyfikacja czynników kształtujących relacje międzyorganizacyjne oraz cyfryzacji w kontekście współpracy międzynarodowej w uczelniach wyższych. Autorki przeprowadziły badania pilotażowe (IDI) w okresie listopad – grudzień 2024 roku. Respondenci to osoby odpowiedzialne za wdrażanie projektów międzynarodowych w uczelniach wyższych. Wybrano uczelnie zlokalizowane wzdłuż Via Carpatia. W rezultacie badania pokazały lukę w relacjach, które mogę być traktowane jako szansa do wspólnych inicjatyw, a przede wszystkim szans na kompleksową ofertę. Badania uwypukliły problem ze strony digitalizacji. | |
| The growing importance of broadly understood digitalization in economic and social development, caused by, among others, the COVID-19 pandemic, is also reflected in the area of higher education, determining its gradual transformation. Currently, university digital transformation, defined as a bundle of processes encompassing many aspects of academic activity—management and administration, teaching, research, and collaboration with the business environment—plays a significant role. One key aspect influencing the progress of digitalization stages is the financial costs and investments necessary to ensure the technological environment and data security of the academic community. The aim of this article is to identify factors shaping interorganizational relationships and digitalization in the context of international cooperation at universities. The authors conducted a pilot study (IDI) in November–December 2024. Respondents are individuals responsible for implementing international projects at universities. Universities located along the Via Carpatia were selected. As a result, the research revealed a gap in relationships that could be seen as an opportunity for joint initiatives and, above all, opportunities for a comprehensive offering. The research highlighted the problem of digitalization, which can be a systemic barrier due to university legislation, but on the other hand, it is a development opportunity. |
