Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
20
Lista 2024
Status:
Autorzy: Baigereyev Samat , Konurbayeva Zhadyra, Kulisz Monika, Rakhmetullina Saule, Mashekenova Assiya
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 4
Wolumen/Tom: 11
Numer artykułu: 95
Strony: 1 - 18
Impact Factor: 1,7
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 2 października 2025
Abstrakty: angielski
Professional certification of engineers plays a crucial role in verifying competencies and ensuring the safety and quality of engineering outputs. However, most existing certifica-tion systems assign fixed validity periods (e.g., 3–5 years) without considering individual engineer characteristics or the intensity of technological progress in specific fields. This study examines the key factors influencing the optimal validity period of engineering certifications and proposes it as a measurable indicator to support safety in engineering practice. A new model is introduced that integrates expert judgment, fuzzy set theory, and bibliometric analysis of Q1/Q2 Scopus-indexed publications. The model incorporates three main factors: competence level, professional experience, and the technological intensity of the discipline. A case study from the engineering certification system of Kazakhstan demonstrates the model’s practical applicability. Certification bodies, policymakers, and engineering organizations can use these findings to establish more flexible certification validity periods, thereby ensuring timely reassessment of competencies and reducing safety risks. For example, for mechanical engineers, the optimal validity period is 3 years rather than the statutory 5 years; in other words, the model recommends a 40% reduction in certification validity. This reduction reflects the combined effects of competency level, professional experience, and technology intensity on certification renewal schedules. Over-all, the proposed factorial approach supports a more personalized and safety-oriented certification process and offers insights into improving national qualification systems.